Krista ja "se" viitta, minulla vaaleampi harjoituskappale.
Krista is wearing "the shawl", I´m wearing the lighter practice piece.
Tämän kuluneen vuoden kohokohta oli se, kun kävimme Krista Vajannon kanssa Tsekeissä NESAT-seminarissa esittelemässä viitan, joka perustuu Kristan väitöskirjatutkimukseen. Kyseessä on Kaarinan kirkkomaan haudan 1 viitta. Alunperin vuoden 1990 analyysissä se on määritelty puna-harmaaksi, sitten vuonna 2009 Turun muinaispukuseminaarissa esiteltiin ruskea-harmaa ja nyt me tuotimme viitasta kolmannen väriversion.
Krista näet tuli väitöskirjatutkimuksessaan siihen tulokseen, että viitan loimilangat on värjätty fermentoidulla tanniinilla, ja ne olisivat siis punaruskeat. Viitan kudelangasta puolestaan näkyi jälkiä jäkäläväristä, joka antaa violettia.
No tämän kun kuulin jo aikoinaan Tarton seminaarin yhteydessä, siis keväällä 2015, tuli mieleen että tämä pitää kokeilla. Krista ja Jaana Riikonen esittelivät tuolloin muutamia mahdollisiä värivaihtoehtoja, ja minä päätin kutoa viitan.
Asioita tapahtui, viime vuonna saimme työhön apurahan Kordelinin säätiöltä ja tässä se sitten on.
Nyt joudutte odottamaan lopullista artikkelia hetken aikaa, se nimittäin tulee NESAT -julkaisuun, joka tulee ulos.. toivottavasti mahdollisimman pian.
Tässä muutama kuva:
* * *
One of this years high light was NESAT (North Europan Symposium for Archaeological Textiles) where me and Krista Vajanto presented a shawl based on Kristas PhD work.
It´s s Finnish iron age shawl from Kaarina cemetery grave 1. Originally, in 1990, it was analysed as ped-grey, then at Finnish iron age textile seminar 2009 they presented a hazelnut brown-grey version. But now we have another thing to show: Krista´s dye analysis show that the warp had fermented tannins and the weft had traces of lichen dye, which giver purple.
I heard this for the first time in 2015 in Tarto Estonia, where we were on lecture tour with Krista and Jaana Riikonen. They showed some color options on test weave then and I decided to weave such a shawl.
Well... things happened and last year we got money from Kordelin foundation to make the shawl.
Now you have to wait for the final stage, the publication of NESAT XIII, but it should be out... soon.
But here you have some pictures:
Värjäys fermentoidulla paatsamankuorella menossa: nestepinnan alapuolella oleva lanka on keltainen, hapen kanssa kosketuksissa oleva osa punainen.
Dyeing with fermented buckthorn: the yarn in the vat is yellow, but on top where it reacts with oxygen it turns red.
Langat kuivatettiin auringossa, jossa väri muuttuin punaiseksi. Kuivat langat ravisteltiin ja huuhdottiin.
Yarns were dried in sun, and there they turn red. Dry yarns were shaken and rinsed.
Loimeksi punakultaa, kuteeksi purppuraa / warp reddish gold, weft purple.
Tadaah!
...ja kun vauhtiin pääsin, niin teinpä sitten saman vielä puna-ruskeana
...and why not make it in red-brown too...
Hello, Mervi. This looks beautiful in red! I am a baby weaver. Could you possibly tell me if the shawl was in plain weave or something else?
VastaaPoistahello :D
VastaaPoistaNot plain weave, always twill. Sorry I did not mention it in the text.
Now I am learning to use a drop spindle and I would love to try making this shawl. Are the dyed yarns in your photograph singles or plied?
VastaaPoista