Viime viikolla kävin päivämatkalla Ahvenanmaalla ja piipahdin Saltvikin viikinkikylässä. Haluan näyttää, mitä siellä tällä hetkellä puuhataan. On nimittäin sen verran mahtava ja upea ja kunnioitettavan inspiroiva hanke menossa.
Siellä rakennetaan viikinkilaivaa. No, kaikkihan laivoja rakentavat, mutta kylän naiset aikovat kutoa purjeen itse pystykangapuissa.
Purje on ollut hyvin arvokas esine ja niin se on nytkin: purjeen kutomiseen on varattu puolet koko laivaprojektin budjetista.
Purjeesta tulee valmiina noin 20 neliötä suuri. Se kudotaan yhdeksänä 5,5 metrin palana. Kude on palttinaa, koska se on helpointa kutoa. Purjeen kutojat ovat vasta opetelleet pystykangaspuissa kutomista: Hannele Köngäs Mynämäen käsi- ja taideteollisuusopistosta piti keväällä 2012 Saltvikin naisille kahdeksanpäiväisen kurssin. Jokainen, joka halusi kutoa purjetta, kävi kutomassa mallipätkän harjoitustyöhön ja sen perusteella valittiin neljä kutojaa hankkeeseen.
Kutojien on tehtävä erittäin hyvää työtä, koska purje joutuu merellä suunnattomien voimien armoille.
Kun purjeen kankaat on kudottu, ne ommellaan yhdeksi purjeeksi ja kangas huovutetaan, jolloin siitä tulee sarkaa. Huovuttaminen vahvistaa myös saumat.
Purje viimeistellään vielä öljyämällä. Hannele kertoi, että viikinkiaikana purjeet käsiteltiin hevosen niskarasvalla, tervalla ja okrapigmentillä, joka rasvan lisäksi täytti viimeisetkin huokoset kankaasta. Hän arvelee, että Saltvikin purjetta ei tiivistetä okralla, koska kastuessaan se saattaa päästää väriä.
Laivan rakentaminen alkoi viime vuonna ja jatkuu vuoteen 2014. Villaisen purjeen tekemiseen menee paljon aikaa ja kutojilla onkin edessään työntäyteinen talvi, jotta purje valmistuu samaan tahtiin laivan kanssa.
Voi vain toivottaa Saltvikin naisille paljon voimia tämän suunnattoman upean ja kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen työn tekemiseen.
Kyseessä on rautakautisen käsityötaidon huippu: villapurje on high tech -tuote, kuten Hannele sanoi.
- Ja kuvittele, viikinkiajalta on kuvauksia, jossa koko horisontti on täynnä purjeita, Camilla ja Gunilla päivittelivät pystypuiden ääressä. Valtava määrä huippuosaamista ja nimenomaan naisten osaamista.
Saltvikin kutojat ovat saaneet apua paitsi Hannelelta, myös Roskilden viikinkilaivamuseon kutojilta, jotka Anna Nørgaard johdolla ovat kutoneet purjeita sekä Norjasta Tømmervik Tekstilverkstedilta.
Jään seuraamaan tätä hienoa projektia ja toivon, että pääsen näkemään jonain päivänä sekä laivan että upean purjeen valmiina.
* * *
I visited Åland last weekend and had a change to make a quick visit to viking village in Saltvik. I want to show you all, what they are doing there. You see, they are building a viking boat and weaving a woolen sail to it.Sails has always been expensive and taken a big part of ships budget. Like now, making sail will cost about half of the whole budget.
The sail will be 20 square meters. They are going to weave nine ieces fabric, 5,5 meters long each. They are weaving plain weave, because it is easiest to make. Hannele Köngäs from Mynämäki school of Crafts & Design had a eight day long workshop in warp weight weaving in Saltvik last year. They have now woven a test weaving where all weavers showed their skills. Four women were chosen to weave the sail. The quality of weaving must be very high, because the sail will be in very hard use at sea.
After the weaving is done, the fabrics will be sewnd together and felted. That will make also the seams stronger.
Then the sail is finished by greasing. During the viking era sails were finished for example with horse grease, tar and finally with okra pigments, which filled tiniest holes between fibres.
Hannele thinks that they will not use okra, because it will give out colour when wet.
Building the ship started last year and it should be ready year 2014. Weaving the sail takes a lot of time, so weavers have a hard work ahead of them, if they wish to have the sail ready same time as the boat.
I wish a lot of strenght to those amazing women, who are doing this wonderful and cultural historically significant work.
Weaving a sail is a high tehc work from iron age, as Hannele described.
- And imagine: the viking era sources describe a whole horizon full of sails. Camilla and Gunilla mentioned. A huge amount of highest skill and specially womens skills.
Saltvik weavers have also got advice from Roskilde viking ship museums weavers lead by Anna Nørgaard , who have woven sails, and from Tømmervik Tekstilverksted, Norway.
I am looking forward to see both the ship and the sail ready.
Valtava määrä irtoniisiä! Kankaassa on 12 loimilankaa sentillä, kudetta tulee yhdeksän lankaa sentille.
Huge amount of shafts! There is 12 yarns per centimeter on warp, and nine on weft.
Painopusseissa on hiekkaa. The warp weight bags are filled with sand.
Lanka on ohutta, yksikierteistä norjalaista villaa. Norjalaiseen alkuperäislampaan villaan päädyttiin koska Ahvenanmaan omien lampaiden villasta tehtynä projekti olisi kasvanut kohtuuttoman suureksi. Villaa olisi pitänyt kerätä paljon, se olisi pitänyt lajitella ja kehruuttaa ja se olisi lohkaissut vielä suuremman osan laivan budjetista.
Norjalaista lankaa oli valmiiksi saatavilla. Samanlaista lankaa on käytetty myös viikinkiaikaisissa purjeissa, kertoi Hannele Köngäs.
The yarn is one-ply, norwegian wool. They decided to use norwegian primitive sheeps wool even there is a special kind of sheep in Åland too. They should have collected all the wool, selected the spesific kind of fibres and get it spinned. That would have taken a lot of money from whole ship budget. Norwegian yarn was ready to have and similar yarn was used in viking ships.
Ensimmäiset viisi senttiä on kudottu. Vielä on pitkä, pitkä matka edessä...
First five cm are made. There is a long, long way before the sail is ready...
Laivasta tulee valmiina 10,5 metriä pitkä. Viikinkilaivan hieno muoto on jo selvästi nähtävissä.
The ship will be 10,5 meters long. The elaborate shape pf viking boat is already quite visible.
Keulakoriste on joutsen, vaikka jotkut kutsuvatkin sitä ankaksi. This is a swan, even some call it a duck.
Infotaulusta selviää, että Saltvikin laivan esikuva on ruotsalainen Steffnir. Here says in swedish, that Saltvik boat is build after Steffnir-boat from Sweden.
Camilla ja Gunilla ovat villapurjeen kudonnan voimanaisia. Heidän lisäkseen urakassa on mukana kaksi muuta kutojaa.
Camilla and Gunilla are two of four weavers. Real superwomen behind this wonderful project.
Lue lisää (vain ruotsiksi)
http://www.fibula.ax/sv/batprojekt
Kuvia laivanrakennuksesta ja purjetyöstä
Look at the galleries too. Links above.
Or follow the project in facebook
Kommentit
Lähetä kommentti