Siirry pääsisältöön

Tekstit

Maskun intarsia oli muutakin kuin ompeluprojekti / Making Masku intarsia was not just sewing, it was much more

Tässä me olemme - kaikki ompelijat ja ruotsalaiset innoittajamme Amica ja Maria oikeassa reunassa. Sekä tietenkin tapahtuman ehdoton tähti, Maskun intarsian uusi kopio. Viime lauantaina tuli täyteen noin vuoden ajan kestänyt projekti. Here we all are - the sewing team and also the swedish inspirators Amica and Maria. Viime viikon lauantaina juhlimme Kansallismuseossa historiallista tapahtumaa, kun Maskun intarsian uusi kopio paljastettiin. Ensimmäistä kertaa museo avasi oven harrastajille tällä tavalla: saimme tutkia alkuperäistä intarsiaa ja tehdä siitä mahdollisimman tarkan kopion. Mutta kerronpa teille, mitä tapahtui sitä ennen. Kaikki alkoi noin vuosi sitten, kun Maria Neijman chattasi minun ja Elinan kanssa. Ruotsissa oli juuri valmistumassa kaksi komeaa intarsiatyötä. "Teillä on siellä Suomessa Maskun alttarivaate. Etsikää se ja tehkää se", yllytti Maria. "Okei, me sanoimme." Last week we celebrated a historical event in National Museum in Helsinki...

Spiraaleja ja kulkusia / Spirals and Bells

Here we are! Huomaat varmaan, että takana on kolme kuukautta aivan mieletöntä menoa. Töissä on ollut aika raskas syksy, oma mieli on ollut vähän maissa ja sitten ei olekaan ollut enää voimia kirjoittaa tänne. Mutta... olen tehnyt älyttämästi asioita! Tässä aluksi seminaarikuulumiset. As you can see, the end of the year was extremely busy. Daily work has been very demanding, and I have felt somehow tired, so there was no more energy for blogging. But I have made a lot of things! Let me start from the symposium. * * * Koko syksyn valmistelin suurta rautakauden tekstiiliseminaaria, jonka pidimme Liedossa syyskuun lopulla. Sitä varten tein muun muassa uusia vaatteita - pari essuakin. Seminaari oli enemmän kuin osasimme odottaa. Kansainvälisiä luentoja meitä innostavasta aiheesta, työpajoja, ihmisiä, keskusteluja ja uutta innostusta ei vain Suomen, vaan koko Itämeren rantojen tekstiilikulttuuriin. Oli kivaa tehdä tämä. The whole autumn I prepared the textile symposium,...

New research on Hallstatt 3 tablet woven band (HallTex152)

Hallstatt 3, or HallTex 152. Original. Photo: Mervi Pasanen New interpretation by Maikki Karisto 2015. Woven & photo: Mervi Pasanen Two and half year ago we were in Nesat XII seminar in Hallstatt, Austria with Maikki Karisto. We visited the salt mines, where the famous Hallstatt-bands were found. We also saw one of the originals. The HallTex 152, also known as Hallstatt 3, was there. It´s normally in Natural History Museum in Vienna, but for the textile archeology symposium it was brought to Hallstatt village. It is small, and quite dark, but surprisingly well preserved, thanks to the salt. The light and dark colours are still visible. Kaksi ja puoli vuotta sitten olimme Maikki Kariston kanssa Itävallan Hallstattissa Nesat XII- seminaarissa. Vierailimme suolakaivoksissa, joista tunnetut Hallstattin lautanauhat ovat löytyneet. Näimme myös yhden alkuperäisistä nauhoista, numero 3:na tunnetun nauhan HallTex 152. Nauhaa säilytetään Wienin luonnonhistoriallisessa museos...

Täällä tehdään historiaa / We are re-making history

Tässä me olemme. Maskun peitteen tekijät, kahta lukuunottamatta. Here we are, the makers of Masku coverlet, all except two. Ensin niitä tehtiin Ruotsissa, First they were made in Sweden. Sitten Maria ja Amica sanoivat Elinalle ja minulle, että "etsikääs se Maskun peite ja ennallistakaa se". Then Maria and Amica told Elina and me that "you must find the Masku coverlet and recreate it". Eihän siinä muu auttanut. Kuulostaa helpolta, mutta oikeasti tätä hetkeä edelsi useita yhteydenottoja noin vuoden ajan, mutta tässä ollaan nyt. Peite paikallistettu, Nähty, tutkittu, kuvattu. 16 ompelijaa valmiina työhön. Yleisö pääsee seuraamaan työtämme, niin sosiaalisessa mediassa kuin ihan paikan päälläkin. Ensimmäinen yleisölle avoin ompelupäivä on 16. lokakuuta. Ei liene tarpeen kertoa, että olemme erittäin innostuneita tästä työstä! Well, so we did. Sounds easy, but actually it took about one year and several contacts to Nationalmuseum, but he...