Siirry pääsisältöön

Ravattulan Ristimäki ja haudan 8/2015 nauha / tablet woven band from Ravattula Ristimäki grave 8/2015


Tässä teille Ravattulan Ristimäen tekstiililöytö: lautanauha haudasta 8, vuoden 2015 kaivauksilta. Ristimäellä haudat numeroidaan vuosittain, joten 8/2015.
Here you are: a textile find, tablet woven band, from Ravattula Ristimäki grave 8/2015.

Vierailin viime syksynä Ravattulan Ristimäen arkeologisella kaivauksella ja juttelin arkeologi Juha Ruohosen kanssa, Tekstiilinörtti lautanauhaintoilijan sydän löi ylimääräisen lyönnin.
"No onhan täältä löytynyt tekstiilejä paljonkin", hän sanoi.
"On täällä lautanauhojakin. Pitkiä pätkiä. Osassa on vielä värit ja kuviot näkyvissä".
Kun sydänparka oli asettunut, piti tietysti laittaa Maikille viesti. Ravattulan Ristimäki stop lautanauhoja stop värit ja kuviot näkyvissä stop.
Onneksi tiesimme, keneen ottaa yhteyttä: arkeologi Jaana Riikonen on ollut vahvasti mukana sekä kaivamassa että tutkimassa Ristimäen löytöjä.
Saimme kuvia ja mikä parasta, Maikki kävi Turun museokeskuksessa katsomassa nauhoja itse. Hän tutki ne myös mikroskoopilla ja otti runsaasti valokuvia.
Kun Turun yliopistolla järjestettiin seminaari Rautakautta yli rajojen, tarjosimme luentoa aiheesta Lautanauhoja Ravattula Ristimäen tekstiililöydöissä.
Ja kaiken tämän tuloksena on paitsi uusi, tutkittu rautakautinen nauhamalli, myös pieni kudontaan liittyvä löytö tai oikeastaan todiste: epäsymmetrinen lankojen pujotus ja kudonta neljä eteen, neljä taakse.
Yleensähän suomalaisissa rautakauden nauhoissa laudassa on aina kaksi tummaa ja kaksi vaaleaa lankaa. Paitsi Ristimäellä.
Lisäksi lautanauhapiireissä on esitetty sellainen teoria, että historiallisissa nauhoissa ei olisi näitä neljä eteen neljä taakse malleja. Se teoria on täten kudottu ja kaiken lisäksi meillä on jo entuudestaan vaikkapa Kaarinan kirkkomaan haudan 40 nauha. Lisäksi virolaisissa löydöissä on useita neljä eteen-neljä taakse kudottuja nauhoja.

Last autumn I was visiting the Ravattula Ristimäki archeological excavation site. I talked with archeologist Juha Ruohonen. My textile nerd, tablet weaving enthusiast heart hit couple extra beats.
"Yes, there are quite a lot of textile finds too", he said.
"Yes, also tablet woven bands, with colours and patterns still visible."
When by poor heart had settled down, I had to send a message to Maikki. Ravattula Ristimäki stop tablet woven bands stop colours and patterns still visible stop.
Luckily we knew who to contact. Textile archeologist Jaana Riikonen has been involved with this site, actually digging there.
We got photos and the best thing, Maikki visited the Turku museum centre and saw the bands, looked them through microscope and took a lot of pictures.
When there was a Finnish iron age seminar day at Turku University, we offered a paper about Tablet woven finds in Ravattula Ristimäki textile finds.
As a result of this we now have a new, researched Finnish iron age tablet woven band pattern. And also a proof about one weaving technical detail. Yes, unsymmetrical threading and weaving four forward, four backward.
You see, so far Finnish tablet weaving has been threaded two light and two dark yarns per tablet. But... not in Ristimäki.
Also there are thoughts and theories that in historical finds there are no such woven bands (4F4B). Here in Finland and also in Estonia the finds tell another story. We have also Kaarina cemerety grave 40 with such pattern.


Tässä koko löytö / here is the whole find



Huomaa yksityiskohta vasemmalla: nauhaa ei ole katkaistu, vaan sen on taitettu, kun se on ommeltu vaatteeseen. Tällainen samanlainen taite löytyy myös yhdestä Kaarinan Kirkkomaan haudasta.
Notice the detail on the left: the band was not cut, when it was sewn to textile. This same way of folding can also be seen in one of the Kaarina cemetery graves.



Nauhasta erottuu runsaasti yksityiskohtia, kuten kahden reunalaudan muodostama tuppilohulpio. Reunimmainen lanka ei ole kokonaan taittunut nauhan alapuolelle kuten käy jos tuppilohulpiossa on kolme tai neljä lautaa.
There are still several details visible, like tubular selvage woven with two edge tablets. The most edge yarn is not turned to reverse side like it does when there are three of four edge tablets on tubular selvages.

Esittelimme siis Maikin perusteellisen tutkimuksen Turussa lauantaina 11. maaliskuuta. Tässä on muutama dia koko esityksestämme, niistä selviää miten näitä nauhoja tutkitaan. Itse esitys seminaarissa oli huomattavasti laajempi.
We presenten Maikkis thorough research in Turku today (Saturday 11.3.). Here are some slides from our presentation - (sorry, only in Finnish) - but they show a little bit of how tablet woven bands can be researched. The presentation in seminar was much wider.


(turning of the tablets creates a relief surface on band, and the changes in turning directions actually show on the band)


(When changing the turning direction there is a longer yarn float on the band. Maikki identified four identical floats on surface. And they repeat regular)



(the tubular selvages: on the right side there is one row of edge tablets stitches, the outer edge turns under)

Ristimäellä on muitakin nauhoja, mutta valitettavasti osa niistä on erittäin huonossa kunnossa ja niiden tutkiminen nauhamalliksi asti saattaa olla mahdotonta. Mutta eipä olla murhemielin, esimerkiksi viime kesän tekstiilipaakuista saattaa löytyä uutta tutkittavaa!

Ristimäki has more tablet woven bands - but unfortunately some of them seem to be in very poor condition and therefore impossible recreate as weaving pattern. But great news is, that last summers textile finds might include more tablet woven bands - so there might be more news!

Mutta onneksi tämän voi kutoa!
But this one you can weave!

Valmis nauha on huikeat kuusi milliä leveä! Kudonnassa käytin Wetterhofin Veeraa (tex 55x2) - alkuperäisen löydön peruseella näyttää, että valkoinen lanka olisi ollut hieman muita ohuempi. Tässä kaikki ovat siis samaa. Sininen on värjätty oman pihan morsingoilla, punainen krapilla.

The band is all six millimetres wide! I used Wetterhow Veera (100 g 900 m). The original find seems that the white yarn was a bit thinner than others. Her I used all same thickness. The blue is dyed with woad from my garden and red is madder dyed.


Pieni ja erittäin sievä! Tiny and pretty!


Tässä vielä nurja puoli ja tuppiloreuna / Here is the reverse side and the edge with tubular selvage.

Ja sitten kutomaan! And now you can weave it!




Mutta sitten:
Jos kerran Ristimäellä on tällainen nauha, niin voisiko sellainen olla muuallakin? Kaukolan Kekomäen neliönauha on ollut vähän arvoitus. Theodore Schwindt piirsi nauhat vuonna 1891. Tuossa neliönauhassa näkyy raidoitusta, joka on tulkittu muun muassa toimikkaaksi. Vaan kun Suomesta ei ole tunnettu tähän päivään mennessä yhtään ns. toimikasnauhaa (3/1 toimikasta). Eikä tunneta vieläkään: Maikki kokeili kutoa neliönauhan sekä toimikkaana että aivan uudella tavalla, eli Ristimäen nauhan tapaan. Nauhassa ei olekaan kahta tummaa ja kahta vaaleaa, vaan epäsymmetrinen laudoitus, aivan kuten Ristimäellä.

But then:
If there is this Ristimäki band, could similar be in some other places too? One of Kaukola Kekomäki has been a small puzzle: Theodor Schwindt made the drawing at 1891. The diamond pattern shows sniper surface and in some theories it has been interpreted ad twill. But in Finnish table weaving finds so far a clear twill has not yet been found. And seems that it is still so: Maikki tested the cornelian diamonds woven as twill and the Ristimäki way. And it works! Also the threading is unsymmetrical. Just like Ristimäki.



Alinna: Maikin ensimmäinen versio eli symmetrinen langoitus ja kudonta kolme eteen, kolme taakse. Keskellä uudella tavalla eli epäsymmetrinen langoitus, kudottu neljä kiertoa eteen ja neljä taakse. Ylinnä paksummasta langasta ensin neljä eteen, neljä taakse ja sitten toimikkaana kudottu.

In this picture; lowest band is the older version, woven 3 forward 3 backward. Then two band in the middle: unsymmetrical threading, woven r forward 4 backward. The top ones are test weaving for 4F 4B and the most top one is woven as twill.


Tässä on rinnakkain kolme eteen kolme taakse (vasemmalla) ja neljä eteen neljä taakse.
Testing the patterns: on the left 3F3B, on the right 4F4B


Vasemmalla toimikkaana kudottu, oikealla neljä eteen neljä taakse.
On the left: twill. On the right 4F4B.

Lisää testailua: kudoin eri paksuisilla ja eri sävyisillä langoilla, sekä eripaksuisilla kudelangoilla. Kyllä, sillä todellakin on väliä: kun kude on loimilankaa ohuempi, myös ruudut ovat selkeämpiä ja terävämpiä
More testing: same pattern, different yarn thicknesses and shades of colours. Also: the middle one had thinner weft than warp. It really makes a difference on shapes of diamonds so YES - weft matters!


Tässä vielä kerran yli sata vuotta sitten tehty piirros ja Maikin uusi tulkinta. Jaa mitä ovat nuo vinot linjat? Tuolta näyttää, kun langan kierteet aukeavat ja kudelangat katoavat vuosisatojen aikana.

And here is the drawing, made over 100 years ago and Maikki´s new interpretation. The lines on drawing? They are now twill lines, they are actually the twist on yarn. That happens when yarn twist opens and weft dissolves (that indicates that weft was vegetable fiber).

Ja sitten taas kutomaan!
And now you can try yourself: here is the pattern



Pictures of originals: Maikki Karisto
Recreations: Mervi Pasanen

Kommentit

  1. Moikka, aivan mahtava löytö ja mielenkiintoinen juttu! Suurena historianharrastajana taitaa kanssa jatkuvasti jäädä sydämen lyöntejä välistä, kun tätä Ravattulan tutkimista seuraa! En itse tällaisen tekemisestä niinkään ymmärrä, mutta haluaisin kantaa tällaista haudan 8/2015 nauhaa mukanani. Olisiko sitä mahdollista ostaa? :)) parhaiten minut tavoittaa tuomaskeskimaki@gmail.com

    VastaaPoista

Lähetä kommentti