Uusi vuosi uudet vesivärit. Ja pipojuttuja ;) / Water colours and needlebinding

tammikuuta 02, 2011

Uusi vuosi on alkanut ja sen kunniaksi Riku aloittaa myös bloggaamisen: Riku tässä terve: Kävin taidepuodissa ja hankin uudet vesivärit, kun en vanhoja mistään löytänyt. Uudenvuodenlupauksena itselleni aion maalailla tai piirtää vähintään yhden kuvan päivässä. Now it is Riku´s time to start blogging: "I visited an artshop and bought new set of water colours to make aquarelles. As my new years promise it am going to paint atleast one picture every day." Maalaaminen alkakoon! Let the painting begin!
Kotirintamalla on vietetty rauhallinen joulu. Se meni palapelien seurassa... että osaa olla addiktoivaa!! Uusi vuosi otettiin vastaan tutkimusmatkailija-ystävien kanssa. Automme hajosi ja jouduimme perumaan aikaisemmin sovitun reissun Annikan ja Kaitsun luo...harmi, Kaitsu tekee loistavaa ruokaa!
Pidimme pienet meze-kestit, tein sinne hummusta, tabboulehia, paahdettuja paprikoita ja tomaattisipulisalaattia. Lisäksi oli tsatsikia, pitaleipiä ja algerialaista kasvispataa.
Koko menu oli kasvisruokaa, ja aivan mielettömän hyvää tietenkin! Jälkiruoaksi tein italialaisia pikkuleipiä ja mandariinikakun. Tutkimusmatkailuseuran touhuista voi lukea lisää Löytäjät-blogissa. Se on aika hauskaa touhua ja meillä on suuria suunnitelmia tulevista tutkimuksista. Ruokaa löytäjille. Food for Finders.
Käsitöitä on tietysti tehty! Makariuksen luonnonmusta neulakinnaspipo on turkisreunaa vailla ja tein myös itselleni pipon. Se on mallia "kissankorvat" ja testasin siihen Annelin viime kesänä Saltvikista löytämään punoskoristelua, johon löysin ohjeen myös Jenni Sahramaan blogista.

Koristelun tein näin: Loin kahdesta eri väristä pätkät ensimmäisen kierroksen neulosta. Sitten kiinnitin ensimmäisen värin neljällä pistolla pipoon ja tein taas kahdeksan ensimmäisen kierroksen silmukkaa.
Kokeilin aluksi niin, että kiinnitin samaa väriä kappaleen matkaa, mutta pian huomasin, että työ etenee helpommin jos värejä työstää vuorotellen. Siis niin että neljä silmukkaa pipoon, kahdeksan ilman kiinnitystä, jonka jälkeen toisella värillä sama. Punos syntyy, kun kaksi erillistä neulosta kiertyy toistensa lomaan.
Hankalinta on lopetus, koska halusin tehdä sen mahdollisimman huomaamattomaksi. Kas, pistot menivät tasan, joten neulasin aloituksen loppulangoilla työtä "takaperin", jolloin aloitus ja lopetus kohtasivat pipon reunassa. Päättelin langat työhön ja pipo oli valmis. Pipo on osittain kaksinkerroin ja koriste on reunassa. The decoration is on the edge, I have foldet the hat. Vuorotellen kahdella värillä. Two colours create a braid. Alku ja loppu kohtaavat. Hankala konsti, mutta saumakohtaa ei valmiista työstä erotu. Punoksesta tuli hauska koriste, vai mitä!
Joulukuusi lensi juuri pihalle, joten seuraavaksi pääsen tarttumaan taas Timon vaatetukseen eli tekemään viitan lautanauhaa. Huikean sininen häntähuppu valmistui ennen joulua ja Timo pääsi käyttämään sitä Tapaninpäivän tapahtumassaan Vaasassa. Oli kuulemma ollut oikein mieleinen. Hyvä! Ja oma renessanssiprojekti edistyy! Ensimmäinen harjoitusversio tudor-coiffista on tehty. Pikkuhiljaa... ja hyvä tulee. Susanna mallina Timon hupussa. Susanna modeling for Timo´s new hood.

We had a nice and peaceful Christamas, mostly doind puzzles. Yes, I have an addiction! This new year evening we spent with our explorer´s group. We were supposed to go to Annika and Kaitsu, but our car broke down and we had to stay to home city. It was a pity, because Kaitsu makes really wonderful food.
Now we cooked some meze, those tasty small foods from Libanon. We had hummus, tabouleh, roasted bell peppers and tomato-onion salad. We also had tsatsiki, pita-breads and vegetable stew from Algeria. All food was vegetarian and of course very tasty. We ended the meal with sweet pastrys from Piemonte, Italy. We do have a exploler-blog also, Löytäjät, but that is only in finnish. It is a fun thing to do and we have many things and places to see and study.

And naturally I have been doing some handcraft. I made viking type hat for Makarius and one "cat´s ears" hat for myself. I wanted to test the decoration, which my friend Anneli saw last summer in Saltvik viking market. And also Jenni Sahramaa has tested it in her blog.
I used two different colours. I first made eight starting loops on both colours and then started to make more so that I attached four loops on hat and then made eight loops without attaching. I twisted the colours to make a braid.

The hardest part was to end it, because I did want it as invisible as possible. Luckily all my stiches ended on perfect spot. I attached the starting loops by nalbinding backwards and so the start and the finishing met nicely at the edge. Phew, what an explanation hahaa. I am afraid I cannot describe it clearly. But the decoration looks nice, doesn´t it!
Our christmas tree just flew outside and I can finally continue Timos gabr. I have again room to tablet weaving in living room. Tha braid is for Timo´s cape. I made him alrealy a hood and he was very satisfied. He has already used it in one event. And once again, my own renessaince-project is moving ahead. I have made my first tudor-coiff. It is coming slowly, but it is coming!!

You Might Also Like

1 kommenttia

  1. Onpas mahtavan näköinen tuo koriste! Ja kuitenkin melko yksinkertaisesti kasattu. Pitää pistää korvantaakse ja kokeilla itsekin! :)

    VastaaPoista

More Saffron!

Lautanauhakirja löytyy täältä:

Tilaa keittokirjamme täältä